måndag 17 juli 2017

Pragresan

Just nu har jag semester vilket är otroligt skönt. Jag njuter för fullt och försöker värdesätta tiden genom att mest ta det lugnt även om jag gör olika saker. Förra veckan åkte jag till Prag tillsammans med mitt ex, ja vi har en bra relation så inga som helst problem med det.

Söndagen den 9 åker vi till Arlanda och vårt hotell där. Planet går tidigt nästa morgon så skönt att vara på plats liksom. Hotellet var helt ok. Vi checkade in på planet som jag göras ett dygn innan, åt mat, drack kaffe och slappade lite på rummet.

Måndagen den 10 ringde väckarklockan vid 04,30. Lite tidigt att studsa upp, men gick ändå hyfsat bra. Sedan en hotellfrukost som gick sådär, lyckades skära mig i fingret med brödkniven =) Efter lite omplåstring var både jag och fingret glada igen och vi njöt av maten. Gick sedan till flyget. Jag älskar att flyga, eller ja, inte så mycket i luften men gillar starten, tycker det är så härligt att känna flygplants kraft, älskar det som alla flygrädda hatar =) Kommer till flygplatsen i Prag och skall leta reda på vår transfar som skall ta oss till hotellet. Vi hittar inte varandra men efter ett telefonsamtal till resebolaget löser sig allt och vi kommer fram till hotell Plaza Alta. Vi checkar in och beger oss sedan mot stan med spårvagn, ett smidigt sätt att ta sig i Prag. Vi kollar på hus, arkitekturen är helt fantastisk och besöker även några kyrkor, kollar på atomuret och besöker judiska kvarteret där judestjärnorna tydligt syns på huset.

Ett av alla vackra byggnader


Judiska kvarteret

Nästa dag på tisdag den 10 regnade det på morgonen. Blev en tur till köpcentret Palladium där det bland annat införskaffades paraply vädret till trots. Vi begav oss sedan till den kända Karlsbron med anor från 1200 talet som även är kantad av 30 vackra statyer. Bron är nog det som staden är mest känd för. Vi tog även en promenad längst med floden vilket var fint, jag gillar verkligen städer som har vatten. Tillbaka till hotellet och vilade en stund innan det blev middag på stan och sedan en promenad efter det. Då tittade vi bland annat på en staty som symboliserade hur kommunisterna tryckt ner den tjeckiska befolkningen. Väldigt talande staty

Karlsbron


Även jag smakade på den tjeckiska ölen, är ingen storkonsument av öl precis, men denna smakade helt ok.


Sedan den sista hela dagen i Prag besökte vi Pragborgen vilket består av slottet och massa kringbygnader, men även en katedral. Otroligt vackert var det inne i katedralen, aldrig sett en så stor kyrka innan tror jag. Känns som att vi sett det som en turist i Prag  bör se, vi har ätit ok mat, inte lyxigt på något sätt men ok, och vi har mått gott.

Jag vid slottet med vacker utsikt över staden bakom mig


Vackra fönster inne i katedralen


Vi är jättenöjda med resan, en stad att rekommendera för er som gillar att strosa runt och kolla på saker.



 



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar