måndag 10 augusti 2015

En väns bröllop

I helgen har jag varit på bröllop, min kompis Malin fick sin Axel. En fantastisk dag som började med vigsel i Asker och därefter festligheter i Lännäs bygdegård med ett hundratal gäster. Kyrkan där vigsel skedde var ljus och vacker och dessutom var det kanonfint väder med sol vilket gjorde att det riktigt lös om kyrkan. Alla var så välklädda och fina, och finast av dem alla var givetvis brudparet. Har fått tilåtelse att lägga upp några bilder.
 

Under hela vigsel och festen fanns det även teckenspråkstolkar med som gjorde det möjligt för mig och de andra hörselskadade att hänga med. De jobbade hårt och gjorde ett kanonjobb inte minst i kyrkan där det förekommer såväl sånger som bibeltexter som kan vara lite knixiga att översätta.
 
När vigsel var över samades vi utanför kyrkan och kastade rosenblad på brudparet samt att några blåste såpbubblor. Sedan åkte brudparet iväg med häst och vagn. Är så ikonerad över den hästen, massa folk, folk som applåderar och tjoar och hästen rörde inte en fena. Dessutom tycker jag som hästmänniska att just häst och vagn på ett bröllop blir något extra, om jag någon gåmg blir gift skall jag argumentera för att jag också vill ha det =)

 
Festen var lättsam och trevlig, blev en del tal och spex, en trollkarl uppträdde bland annat och trollade så att vigselringarna svävade fritt i luften, gjorde trix med kortlek etc. Trevligt. Dessutom bjöds det på trerätters middag och bröllopstårta, så inte en människa behövde gå därifrån hungrig vill jag lova, var kanongott. Var också en del bröllopstal och jag höll även ett tal själv (tänkte lägga upp det i senare inlägg).

 
 
 
Senare på kvällen blev det också danskurs, inte så konstigt kanske med tanke på att typ 20 % av besökarna är just danskompisar till brudparet. Det blev fox vilket var kul men lite svårt när jag inte hör musiken, vilket krävs att den killen jag dasar med är tydlig. Efter kursen var det fridans. Trots att jag är sämst på att dansa blev jag uppbjuden flera gånger under kvällen och dansde fox och även lite bugg. Brukar skämta och säga att jag aldrig dansar nykter men denna gräns fick jag bryta då jag inte tog en droppe alkohol under bröllopet=)
 
Kvällen blev lång och strax efter halv två styrdes kosan hem mot Örebro igen. Trött men nöjd efter en fantastisk dag, Tack Malin och Axel och grattis till äktenskapet!

 
Något som var lite skoj också var att flera av de som pluggat på Västanvik samtidigt som mig var med på bröllopet, så även trevlgt att träffa dem igen. Hade dessutom fem av dem som nattgäster vilket gjorde att vi fick lite extra tid att prata strunt=)
 
 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar