lördag 1 augusti 2015

Hälsoveckan och belgisk klunga



Denna veckan är det Hälsovecka i Hjo. Det är olika aktiviteter så som morgonsimning, cykling, stavgång, dans etc. men också föreläsningar om allt från kost, motion, avslappning etc. Jag valde igår eftermiddag att deltaga på den cykelturen som ordnades av cykelklubben i Hjo. En runda på 6 mil skulle vi ut på och hela gruppen skulle hålla i hop, de starka fick alltså vänta på oss lite långsammare efter uppförsbackar. De ville också att vi skulle köra i en så kallad "belgisk klunga. 


Man ligger alltså på två led och sedan turas om att dra. Jag har inte kört en meter på racern efter Vätternrundan och det kändes således lite segt att sätta sig på cykeln igen, men samtidigt skoj. Inte heller har jag någon större erfarenhet av att köra belgisk klunga som de ville att vi skulle köra igår. Tyckte att det fungerade effektivt rent energimässigt, men att på en väl trafikerad väg ligga 25 cyklister på detta sätt kändes nästintill livsfarligt. För egen del gillade jag inte att ligga i vänster ledet närmast trafiken, i synnerhet inte längst bak då jag inte hör vad som dyker upp bakom mig. Mitt CI hjälper föga när jag cyklar på grund av den fartvind som uppstår, det jag hör består mest av ett brus i mikrofonen. De flesta var dock förstående och jag kunde mestadels ligga i högerledet vilket fungerade bra. Tyckte cyklingen överlag gick bra, tappade klungan när det gick brantare uppför, men hade ändå ett snitt på 27 km/h så kände mig väldigt nöjd med det. Turen avslutades sedan med en välförtjänst fika.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar