måndag 14 december 2015

Aduionombesök

Idag var jag på USÖ hos min audionom Karin. Jag gillar henne, vi halkar ständigt från ämnet och pratar om allt annat än det vi skall göra, men jag är ju där för att ljudträna med mitt cochlea implantat så även de samtal som kan tyckas som oviktiga fyller ju helt klart en träningsfunktion=)


Vi körde listor med ord, testade med bara höger CI vilket är mitt "bra" öra, det fungerade ungefär som förväntat, kanske rent av något bättre så det kändes bra. Testade med bara vänster, det fungerade inte alls, hörde ett rassel, skrammel men att försöka urskilja att det ens var prat och inte porslingsskrammel som det mer lär som var helt omöjligt. Testade sedan med båda mina CI en stund och då fungerade det väl ungefär lika bra som med bara höger, men kände ändå att ljudbilden på något sätt ändå blev mer nyanserad. Jag borde alltså använda vänster mer, men samtidigt ta det lugnt då jag får mer tinnitus av att använda det. Så kanske en halvtimme två gånger per dag kan vara en realistisk början? Skall i alla fall försöka nu över julhelgen då allt är lite lugnare runt omkring.


Det som var bra var att jag idag frågade om jag kunde få en speciell sladd till mina implantat så att man kopplar in den direkt i implantaten och sedan kan man koppla det i mobilen eller iPad eller likande. Mitt syfte med det är att kunna lyssna lite på musik. Tidigare har jag bara haft en enkel sladd men nu fick jag en dubbel vilket gör att jag kan använda båda öronen samtidigt, vill försöka att få med vänstersidan mer och mer (ja både i hörsel och politiken ha ha) så var väldigt positivt att jag fick det.


Frågade även lite över det forskningsprojekt som de driver nu som flera av mina CI vänner och även min pojkvän deltagit i, frågade lite hur de väljer ut respondenter och om jag medvetet valts bort för att de vill ha de som det fungerar bäst för? Men hur tillförlitligt blir då resultatet? Karin tyckte att det lät lite konstigt att jag inte fått möjligheten att deltaga och hon skulle kolla upp detta. Tycker att det skulle vara lite kul att vara försökskanon och kolla hur det går. Även nyttigt att göra testerna på en person som både hör dåligt och har en neuropsykiatrisk funktionsnedsättning för att se om testvärdet skiljer sig åt jämfört med de som "bara" har en hörselskada. Spännande att se vad svaret blir om jag får vara med i testet eller ej.   

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar