tisdag 5 april 2016

Var vi på samma möte?

Var vi på samma möte? Det är en fråga som jag ställer mig gällande boendestödet och det uppföljningsmöte vi hade för några veckor sedan. Med tanke på freagens händelse nör boendestödet inte ville hjälpa till alls med några göromål pga som de ser det en öndrad överneskommelse så tog jag kontakt med min psykolog och moin arbetsterapeut för att se hur de upplevt mötet och det vi kom fram till. Min arbetsterapeut visade sig vara på utbildning hela denna veckan så har bara fått autosvar från henne men jag fick tag på min psykolog som uppfattade överenskommelsen på samma sätt som mig att vi successivt skall jobba med att de inte skall hjälpa till men att ta detta i lugn takt. Jag fick boendestödet i en period när mitt liv var väldigt jobbigt, jag var slutkörd, heltidssjukskriven och hade nyligen fått min diagnos.

Mailade till chefen för boendestödet och bekrev mitt problem:


Hej

Jag vill diskutera lite hur vi uppfattade saker på uppföljningsmötet vi hade för några veckor sedan då det verkar som vi har uppfattat saker olika. 

I fredags var första gången efter mötet som jag hade boendestöd, har avbokat några tider pga påskhelgen samt dåligt mående. I fredags när boendestödet kommer så sa de att de inte kan hjälpa till med disk etc. Tidigare har ju jag kunnat diska och de har plockat så att det går i diskstället exempelvis. Nu i fredags säger hon som kommer att hon ej får hjälpa till med detta längre. I de nya rutinerna som de hade med står följande "Heléne utför alla hemmets göromål själv, personal finns som stöd vid frågor av praktiskt slag eller vid val av prioritering när Heléne känner sig osäker". På mötet upplevde jag att detta skulle vara ett ,mål men inte att vi skulle förändra allt på en gång, hur uppfattade du det hela?
I fredags satt boendestödet på en stol och kollade på mig när jag diskade etc. Jag var inte förberedd på detta och kände mig mest observerad vilket skapade ångest. Frågade ävensom psykolog XXX hur hon uppfattade det och hon tolkade det på samma sätt som mig. Jag känner att denna process gick för snabbt 

Med vänlig hälsning Heléne Larsson
86xxxx-xxxx


Får då som svar:

Hejsan!

Jo, jag uppfattade det som det står i rutinen att du skulle utföra disken själv. Jag minns att vi förtydligade med att ”då vet du att personalen kommer bara att finnas som stöd och sitta på en stol”.

Vi pratade om att du klarar att utföra själva momentet själv, men att du behöver hjälp med att strukturera det.  Att personalen ska finnas som stöd vid praktiska frågor och  prioriteringar om du känner dig osäker. Det var den förändringen som vi kom överens om och att om du inte hinner med de saker du planerat så ska det läggas in i Ipaden och fördelas på de övriga dagarna i veckan.

Det är absolut inte meningen att du ska känna dig observerad. Hur tycker du att vi ska lösa situationen då, vill du att personalen ska jobba med något eget eller kanske sitta i ett annat rum?

Visst kan vi mötas igen om du vill så att vi är överens om vad som bestämdes på mötet eller om du vill ta det med din fadder XXX direkt.


Med vänlig hälsning,
 xxx xxx
Enhetschef
Örebro kommun"

Ändå
lustigt hur vi kan sitta på samma möte och uppfatta allt så olika, jag och psykologen på ett sätt och boendestödjaren och dess chef på ett helt annat. Vem som har rätt eller fel spelar egentligen ingen roll, frågan blir snarare, hur löser vi det nu?

2 kommentarer:

  1. Trist läge. Men bortsett från hur det känns för dig som person, så kan vi med detta lära oss något om vårt jobb?! Säkert är det nog ofta likadant för våra kunder ...

    SvaraRadera
  2. Håller med dig. Det är garanterat många gånger som vi uppfattar saker som sägs olika. Ganska intressant egentligen men samtidigt skulle det vara bekvämt om alla uppfattade allt samma :-)

    SvaraRadera