lördag 28 maj 2016

Samtal till Försäkringskassan

Igår så ringde jag till Försäkringskassan. Vara något knas med utbetalning så när jag kollade mitt bankkonto igår fick jag en smärre chock, det var typ tomt. Någonstans har det blivit fel, en mänsklig faktor troligtvis, det kommer gå att lösa så ingen fara. Det som irriterar mig mer var attityden jag fick när jag ringde.

Försöker återge samtalet ungefär nedan.

FK- Hej välkommen till Försäkringskassan du talar med XX
Tolk- Hej jag ringer från bildtelefoni jag är teckenspråkstolk och har ett samtal att förmedla från en som använder teckenspråk. (tolken lämnar över till mig)
Jag- Hej jag heter Heléne Larsson, jag ringer till er då det verkar blivit något fle med min utbetalning av sjukpenning.
FK- Vänta! (blir tyst en bra stund)
FK- Jag behöver ha en fullmakt från dig för att kunna prata
Jag- Fullmakt?
Tolken - (informerar om igen om bildtelefoni, förklarar att hon ser mig på en skärm likt Skype och tolkar mellan)
FK - Jag behöver fullmakt, jag ringer upp dig för att höra din röst
Jag - Jag är döv, jag hör inte i telefon och därav använder jag bildtelefoni. Det är en nationell tjänst som drivs av post och telestyrelsen för att döva och hörselskadade skall kunna prata i telefon med personer som inte kan teckenspråk.
FK - Jag behöver fullmakt och behöver höra din röst.
Jag- Detta var märkligt, jag har aldrig stött på detta problemet innan, bildtelefon är min enda möjlighet att kunna föra ett telefonsamtal
FK- Jag kan inte gå in i ditt ärende utan fulmakt
Jag- Jag vill ha ditt namn och telefonnummer så kommer jag göra en DO anmälan mot dig, för detta är diskriminering!
FK- Vad?
Jag- Jo att inte ta emot samtalet
FK- Vänta lite jag skall prata med min chef (blir tyst en bra stund igen, innan hon kommer tillbaka)
FK - Jag har pratat med min chef, jag hade fel, vi skall givetvis ta emot ditt samtal, ursäkta, jag hade ingen kunskap om detta.

Vi har sedan samtalet som vänsligt och det flyter på bra. Min reflektion blir snarare, vad hade hänt om jag gett med mig på en gång? Om jag hade accepterar att Försäkringskassan inte kunde ta emot mit samtal. Ibland behöver man vara envis, nästan hota lite som i detta fallet med DO. Bara konstatera att denna gång bråkade FK med fel person


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar