lördag 18 april 2015

CI träff


Nucleus 6 Sound Processor




Bild från http://www.cochlear.com/wps/wcm/connect/sv/home/discover/cochlear-implants/nucleus-6-for-adults

Idag har vi haft en träff för oss med cochlea implantat i Örebro. Det finns ett forum på Facebook för oss som har CI och genom detta lades en fråga ut i december o mdet var några som var intresserade av att träffas, och det var det. Den första träffen skedde vid mitt vardagsrumsbord och då bestämde vi att vi ville ordna en större träff för personer med cochlea implantat i Örebro län. Så idag skedde det, totalt 14 personer sammanstrålade och dagen bjöd på två föreläsningar samt gruppdiskussion. Först var det en kvinna som föreläste om sin CI resa och därefter var det min tur. Bjöd på en ganska personlig berättelse om hur mitt liv sett ut som hörselskadad, att bli döv, lära sig ett nytt språk, operera, lära sig att höra, om mina och omgivningens förväntningar, utbrändheten etc. Var länge sedan jag föreläste och den sista gången jag gjorde det var på engelska dessutom så att idag föreläsa på svenska igen kändes lite nytt, men tyckte det gick bra. Fick även kommentarer efter från folk som tyckte att det var en spännande resa och berömde mig för min öppenhet kring de svårigheter som uppkommit längst vägen.
 
Vi hade också gruppdiskussion där deltagarna fick berätta lite om sina respektive resor. Intressant att lyssna och se att det är så olika hur vi tidigare levt. Några har levt som döva och identifierat sig som det men ändå valt en operation, någon hade varit fullt hörand och plötsligt förlorat hörsel och opererat, och det stora flertalet var ändå uppvuxna som hörselskadade och att hörsel sedan i vuxen ålder kom att försämras. Av 14 deltagare så kunde 12 teckna, lite olika nivå på språket men ändå kul att se att så många kommunicerar via det. Tyckte faktsikt lite synd om de två som inte behärskade teckenspråket, alltid en risk att de kan känna sig lite utanför. Tyckte att dagen var bra, alltid skoj att träffa andra med likande erfarenheter och diskutera.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar