fredag 24 april 2015

Möte med FK, att förminska sig själv

Igår var jag i Karlskoga på möte med Försäkringskassan gällande min ansökan om aktivitetsersättning samt högre handikappersättning. Blev först lite besviken att tolkcentralen hörde av sig och bytte tolk en timma innan besöket, jag hade ju förberett hon som skulle komma, men gick bra ändå.

Under mötet fokuserade vi endast på mina svaga sidor, på söker jag har svårt med, behöver stöd med, eller helt enkelt inte alls kan klara av på grund av mina funktionsnedsättningar samt vilka kostnader det medför. Exempelvis

- Kan du prata i telefon? Nej, det kan jag inte
- Hur mycket kostar dina batterier till ditt CI per år? Ehh typ 6000 kr
- Klarar du av av att diska, tvätta, laga mat etc? Ja, inga problem
- Kan du berätta mer om anledningen till din PTSD? Så det fick jag snällt berätta
- Nämn alla professionella kontakter du har? Blev en lång lista kan jag säga
- Nämn alla mediciner? Tack och lov förbered och kom med lista

Ja, så fortsatte det i nästan en och en halv timma. Saker diskuterades, mina svårigheter togs upp, jag fick kommentera, komplettera det läkarna skrivit. Handikappersättningen kommer jag få beslut om inom några veckor, tror dock det blir avslag, men man vet ju aldrig. Verkade som flera av mina kostnader inte kommer att godtas. Men däremot tror jag att jag får igenom aktivitetsersättnignen, skulle faktiskt bli lite förvånad annars, detta beslut kommer dock att ta sin lilla tid. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar