fredag 10 april 2015

Wow vilken bra arbetsterapeut

Haft hembesök av arbetsterapeuterna (ja de var faktiskt två) idag tillsammans med tolk. Vi satte oss ner och fikade med kaffe och kaka och pratade igenom hur min situation ser ut idag och vad vi skall börja med att prioritera just nu. Mötet var väldigt avslappnat, jag fick möjlighet att berätta, diskutera och komma med egna förslag på lösningar. Vi bestämde att börja prioritera min arbetssituation då arbetet är en stor del av min vakna tid och att jag snart kommer att börja återgå till arbetet igen. Stor del av diskussonen handlade om hur jag kan planera och tänka, att boka luft i almanackan, att jag inte kommer att hinna lika mycket när jag jobbar 50 % nu i början som när jag arbetade 100 % och hur jag skall hantera det. Vi diskuterade också kring vilken information och förståelse min chef behöver få om mina båda funktionsnedsättningar (asperger och hörselskadan).

Överenskommelsen blev att vi skall träffas med arbetsgivaren dagen efter jag är åter i tjänst, har även mailat till facket och det verkar som de kan vara med vid mötet, skönt med det stödet. De skall också se över min arbetsplats om det finns något vi kan göra för att få bättre struktur på det. 

Vidare kollade de lite på hur jag planerar hemma, visade min whiteboardtavla som jag använder för att skriva upp saker på. Idag använder jag penna och skriver för hand, kom med ett eget förslag att fixa magneter med de mest vanligt förekommande sakerna så som tvätt, städning mm så att jag lättare kan göra ett schema och också lättare kan flytta om ifall jag ser att det är för många saker på samma dag. Detta förslag köpte de på en gång så det är något vi kan arbeta vidare med. Vi diskuterade också möjligheten att försöka synka de olika digitala kalendrarna som jag använder i jobbet och privat. Utmaningen är att det det handlar om en iPhone, en samsung, en pc och en Mac, dessa är inte alltid så kompatibla, men något att kolla på. Kändes som att mötet var riktigt bra, kände att de lyssnade på mig, tog till sig mina tankar om hur jag vill ha det, och körde inte på något sätt över mig. Vi skall också ha ett gemensamt möte med boendestödet för att få ihop det hela så att alla drar åt samma håll, känns jättebra. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar