söndag 22 november 2015

Oron i världen

Mår just nu dåligt över alla oro i världen. Det är krig, det är terrorister, svält och fattigdom. Just terrorismen ser jag just nu som ett stort och otäckt hot. Tänker på det som hände i Frankrike förra veckan då över 100 personer mist livet. Tänker också på det som hände på Mali i förrgår då ett 20 tal personer fick sätta livet till. 

Även hotet mot Sverige har ju som bekant ökat. Jag vill  inte gå runt och vara rädd, men tycker att detta är väldigt läskigt Att de vill slå till mot stora folksamlingar, mot riksdag och politiken, mot det civila samhället i stort. 

I fredags var jag inne på Mariebergs köpcenter i Örebro. Där gick det runt flera poliser och väktare. Känslan av oro fanns i luften, var också mindre folk än vanlig på köpcentret, om det berott på terrorhotet eller andra saker som spelar in skall dock vara osagt. Samtidigt känner jag att de där fåtalet poliserna som vandrar omkring har ju inget att sätta emot om terroristerna skulle slå till. Jag vill som sagt egentligen inte gå runt och vara rädd, men tänker samtidigt på var jag rör mig just nu. Brukar bland annat gå på O helga natt i Örebro som är en utomhuskonsert med 25-30 000 personer i publiken. Nu i år överväger jag om jag skall gå eller inte. Kommer inte heller känna mig trygg att vistas på centraler eller tunnelbanan. 

Jag vill känna mig trygg, men just nu gör jag dessvärre inte det. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar