söndag 12 juli 2015

Mina hjälpmedel

För såväl hörselskadan som min asperger och även lite grann utbrändheten med det delvis dåliga minnet till följd har jag en del hjälpmedel som skall göra mitt liv lite mer drägligt. 

Mitt huvudsakliga hjälpmedel för min hörselskada är mitt cochlea implantat (CI). Via inopererade elektroder i hörselsnäckan får jag en möjlighet att höra. Opererade första örat 2007 och sedan andra örat 2009, dock är det nästan bara det ena implantatet jag använder idag, det andra opererades på ett dödfött öra och resultatet blev därefter. Det krävs som sagt dels operation där elektroderna förs in i snäckan men också en processor som är en slags hörapparat där ljudet fångas upp och via en yttre samt en inre magnet för ljudet in till elektroderna som omvandlar ljudet till elektroniska signaler som hjärnan i sin tur tolkar. Det hela låter mycket avancerat och är det också.  Så här ser hjälpmedlet ut



Hörselskadan medför också att jag inte hör dörrklockan, brandlarmet etc. För detta har jag fått hjälpmedel i form av lampor som blinkar om det ringer på dörren, brandlarmet går eller att telefonen ringer. Det är också kopplat till en speciell väckarklocka så skulle det hända något när jag ligger också sover så börjar dels lampor blinka, men också väckarklockan att vibrera så jag skall inte ha en chans i världen att kunna sova vidare vilket ju också såklart är syftet med det hela. 


Sedan har jag svårt att tala i vanlig telefon eller mobil med tanke på hur taskigt jag hör. Så använder mig av bildtelefon. För er som inte känner till detta som kan det jämföras med typ en iPad. Jag har en kamera riktad mot mig, sedan ringer jag upp en teckenspråkstolk som jag ser på skärmen framför mig. Jag berättar sedan var jag vill ringa typ hej jag vill ringa till Försäkringskassan på telefonnummer 0771- 524 524 och då ringer tolken upp. Jag tar sedan och tecknar det jag vill säga och tolken taltolkar mig och tvärt om. Tolkningen sker simultant, det innebär att man inte behöver prata onaturligt långsamt, behöver inte stanna upp och vänta ut varandra utan man kör på som vanligt. Bildtelefon använder jag både i jobbet och privat och det är ett fantastiskt hjälpmedel. Utan den hade jag aldrig klarat av det arbete jag har idag. 


     


Värt att nämna är dock att det bästa hjälpmedlet för min hörselskada handlar inte om teknik, det handlar om teckenspråk. Ett språk jag använder mycket och som alltid hjälper även i de situationer där inte hörsel räcker till. Via teckenspråket har jag också möjlighet att använda tolk. Det gör jag också flera gånger per vecka, använder tolk på jobbet för att hänga med vid möten och APT, använder tolk på läkarbesök, tolk på styrelsemöten, tolk vid bröllop och begravning etc. Utan teckenspråket hade min kommunikation varit väldigt fattig.



Sedan har jag min timstock som jag berättat om i tidigare inlägg, jag använder väl den sådär halvflitigt, men en situation där jag använder den är när jag tvättar, klickar in 45 minuter på den och sedan får en maskin gå. Är jättebra då jag inte behöver ha koll på tiden alls utan det sköter sig helt och hållit självt. 

Jag också arbetsterapeuten introducerade även planering via whiteboard tavlan. Jag har små magneter med ord på exempelvis handla mat, vattna blommorna, stöda. Sedan är tavlan uppdelad i veckodagarna och markerad med förmiddag och eftermiddag. På så sätt kan jag exempelvis bestämma att söndag förmiddag då tvättar jag. Ibland planerare jag att göra väldigt mycket på oket tid, men genom tavlan blir det väldigt konkret, kanske inte så bra att handla mat, tvätta och städa på en och samma eftermiddag, utan då behöver jag tänka till och prioritera, Bra och nyttigt för min del. 






Inga kommentarer:

Skicka en kommentar