lördag 18 juli 2015

Sommar, sol och CI

Är via Facebook medlem i olika diskussionsforum för hörselskadade. I några av forumen kretsar just ju mycket diskussion om sommar, sol, bad och hörseltekniska hjälpmedel främst CI men även hörapparat. Mitt syfte är inte att trampa någon på tårna, vill mer framföra hur jag tänker kring det hela. Ni är jättevälkomna att kommentera, hålla med eller säga mot.

Sommar innebär ofta semester eller sommarlov. Det innebär sol och bad, kanske Liseberg eller annat nöjesfält. Det innebär att de hörseltekniska hjälpmedlen inte alltid kan bäras. Läst diskussioner där folk är väldig oroliga för hur de själva eller deras barn skall klara olika aktiviteter. Läst kommentera från föräldrar som menar att de är nyttigt att deras barn får träna på att inte höra. 

Jag har ju själv mitt cochlea implantat. Utan det är jag döv. Om jag skall bada, åka karuseller eller något sådant kan jag inte bära mitt implantat då det varken tål vatten eller får häftiga rörelser (risk att tappa det). Jag får helt enkelt ta av mig det och bli döv. Därmed inte sagt at tjat slutar art kommunicera med folk. Jag använder mig av teckenspråk för kommunikationen. Ibland har jag turen att ha folk runt omkring mig som tecknar fullt, kommunikationen blir därmed flytande och vi kan prata om precis vad vi vill även om vi ligger och guppar i poolen eller havet. Med mina föräldrar exempelvis som inte är teckenspråkiga ser jag situationen som ett utmärkt sätt att träna teckenspråk med dem. Jag hör inte, kan förvisso prata med rösten med dem ändå, men de får öva att bokstavera, gestikulera och göra sig förstådda. Upplever att det är nyttigt för dem och att det faktiskt ger en viss förståelse för att jag inte hör. 

Karuseller går väl förvisso att åka med mössa över CIt eller med någon form av "senilsnöre" för at hålla implantatet på plats. Inget fler med det i sig. Men är det  viktigt att höra i alla situationer? Är det så viktigt att anpassa sig efter normen och höra hela tiden? Eller är det så att teckenspråket kan var en lösning? Det är det i alla fall för mig och de tär jag glad och stolk över. Så gör egen del, ci i all ära, men inte i kombination med bad eller karuseller!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar