onsdag 28 oktober 2015

Älskade, hatade dövhet

Oftast lägger jag ingen större vikt vid att jag inte hör så bra. Jag vet liksom inte vad full hörsel betyder även om jag tidigare har hört mycket bättre än vad jag gör idag. Hörselskadan är en del av mig och något jag inte vill vara utan, ja mestadels i alla fall. Just idag är jag lite sur över att dövheten skall göra inskränkningar i mitt liv. Nästa vecka skall Hjärnkoll ha öppet hus i Örebro. De bjuder på olika föreläsningar. Jag tänkte att jag kan gå dit via jobbet då jag trots allt möter kunder med neuropsykiatrisk problematik. Tog upp det med min chef och fick ok. Beställde teckenspråkstolk. Vet att det ibland kan vara lite knixigt att få så kontaktar fyra olika bolag samt landstinget. Får avslag från alla då de inte har tolk att tillgå. Jag hade sett fram emot att gå, beställde ändå tolk över en vecka innan och det är inte alltid man kan ha längre framförhållning. Till saken hör att föreläsningen är eftermiddagstid så ej sen kväll eller helg. 

Som sagt, normalt sett har jag inget mot min dövhet, men när det skall begränsa saker som jag vill göra, saker jag vill deltaga på, då känns det lite surt att inte tillgängligheten finns där. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar