lördag 31 oktober 2015

Halloween

Då var det dags igen, Alla helgon samt Halloween. Den sistnämnda av dem en tradition som jag inte riktigt förstår mig på. Vet att alla människor har åsikter om detta, några tycker att det är så roligt för barnen att klä ut sig och det kan jag väl köpa, men helgen har från början definitivt inte det syftet.

Jag går vanligtvis inte till kyrkan på Alla Helgon men ifjol gjorde jag det då morfar gått bort veckan innan och de skulle tacka för honom. Att sitta i kyrkan och känna sorg över sina anhöriga som avlidit under det gångna året samtidigt som ungar rusar runt husen och tigger godis får jag i min värld inte riktigt ihop. Halloween har blivit en handels helg, det säljs utklädningssaker, det sälja massa godis, mat etc. Visste ni att Alla Helgon är den helg på året näst efter jul och påsk som det säljs mest mat.

Här i Sverige verkar det också som om många firar två helger i rad, vet ungar som sprang runt förra helgen och vet också ungar som skall gå runt ikväll. Om vi nu nödvändigtvis skall ha traditionen så kan vi väl åtminstone hålla oss till en helg.

Nej, jag har tänt gravljus på morfars grav och det är mitt sätt att fira Alla Helgon! 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar