måndag 12 oktober 2015

"Du är värd att må bra"

Jag har alltid tyckt att det varit intressant med kurser och föreläsningar om stresshantering och inre välmående. Förra veckan var jag på Medborgarskolan i Örebro och lyssnade på en föreläsning av Johanna Kagerup med temat "Du är värd att må bra". Jag bokade föreläsningen i somras, så hade nästan glömt bort vad den skulle handla om. En nätt skara deltagare samlades och sedan bjöds det på föreläsningar och några praktiska övningar. Bland annat med andningsteknik, vi skulle berätta om vad vi är tacksamma över etc. Övningen gällande tacksamhet gick till så att vi arbetade i par.
Person 1 skulle fråga: Vad är du tacksam för?
Person 2: svara
Person 1:Tack, och sedan fortsätta med samma fråga igen, vad är du tacksam för. Detta skulle upprepas under dryga minuten, och sedan skulle vi byta. 
Att under dryga minuten komma berätta saker som jag är tacksam över kändes svårt, inte för att det inte finns saker i livet jag är tacksam för, för finns massor, familj, pojkvän, vänner, arbete, boede, att jag är frisk och så vidare. Men att för en okänd person berätta om detta kändes lite konstigt, men helt klart en bra övning och att verkligen tänka till att även om livet ibland är väldigt stressigt och att jag periodvis är ganska nere pga min depression så finns massa saker att vara tacksam över.

Det pratades också om självkritik, att vi ofta är så kritiska mot oss själva gällare olika saker, varför sa jag så där? Varför gjorde jag så? Varför har jag inte städat? Varför hinner jag inte träna i den mån jag vill? Pratade om att självkritiken oftast inte tjänar något till. Att vi är så mycket hårdare mot oss själva än vad vi är mot vår omgivning. För mig var igenkännandefaktorn hög, jag har höga krav på mig själv och kan ofta glömma att stanna upp, klappa mig själv på axel och säga "det där gjorde du jäkligt bra".

Föreläsningen avslutades med att vi skulle fundera över vilka tre personer som är viktigast i vårt liv. Jag kunde dock inte välla tre, det finns fler som har en betydande roll. Men syftet med övningen var egentligen att se om vi tänkte på att vi själva faktiskt är viktigast i vårt eget liv, jag missade detta skall ärligt erkännas.

En bra och intressant föreläsning där det blev en del aha upplevelser och en hel del saker som jag egentligen visste om, men som man behöver påminnas om igen och igen. Helt klart värd värd att lyssna på om ni får möjligheten. 




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar