måndag 19 oktober 2015

Avslappning

Var hos min sjuksköterska idag på en extra tid då jag känt att stressnivån varit hög. Var hos henne utan tolk idag och vi diskuterade då hur vi skulle använda tiden bäst och hur vi skulle använda tiden bäst rent kommunikativt så att jag inte skulle tvingas avläsa en hel föreläsning och gå där ifrån och känna mig än mer slutkörd och stressad. Efter att ha pratat lite föreslog hon att vikande göra avslappningsövning om jag ville. Sagt var gjort, jag fick lägga mig på soffan inne i hennes besöksrum. Kände mig inte 110 % bekväm med det men var ändå villig att testa. Vi gjorde några avslappnings/meditativa övningar för att försöka sänka andningen och spänning i axlar och nacke lite grann. Övningen var intressant och det gick bra. Vi var lite oroliga både hon och jag hur min ptsd skulle reagera av att ligga på soffan och att hon satt på en stol intill och gav instruktioner, men det gick hyfsat bra. Flera av övningarna gick ut på att spänna en kroppsdel, exempelvis att knyta handen så hårt jag kan och sedan koppla av för att känna skillnaden. Att öka på spänningen i musklerna tillfälligt kan också göra att det blir lättare att slappna av. 

Nu hoppas jag att vi kan fortsätta arbeta mer med avslappningsövningar och kanske även försöka att få in det lite mer hos sjukgymnasten för att försöka att minska stressen lite grann. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar