onsdag 20 januari 2016

Föreläsning med Mikael Andersson

Var igår i Nora på en fantastisk föreläsning av Mikael Andersson. Han berättade om sitt liv om vad som driver honom och att han idag ser det som att han har många privilegier i sitt liv trots avsaknaden av armar och ben. Vi fick både följa med i hans liv att hans föräldrar inte misstanke något under graviditeten att han föddes och att föräldrarna fick rådet att lämna honom på institution och skaffa ett nytt barn. Men föräldrarna kämpade och efter ett år fick de hem sin son. Mikael berättade om hur samhället ville göra honom "normal" med träning med proteser men att han själv mådde bäst utan där han fick komma på sina egna lösningar att ta sig fram. Berättade också hur han lämnades på träningshem under flera månader i sträck och fick då leva frånskild från sin familj. En tung föreläsning på många sätt men också mycket hopp. Till och med jag som brukar ha väldigt svårt att gråta fällde ett par tårar under hans föreläsning.

Det som är lite lustigt var att föreläsningen hölls på Nora biograf. Den skulle vara tillgänglig men det visade sig att Mikael ej kunde ta sig upp på scenen. Han kom på sin egen lösning att hissa upp permobilen till max och sedan klättra upp. Föreläsningen skedde därav sittande på ett bord som ni även kan se på bilden. Lustigt att tillgängligheten brister på sådana ställen.

Det som däremot var tillgängligt var tolkningen. Det fanns teckenspråkstolk bokad av arrangören. Jag hade tidigare skrivit på en Facebook grupp för teckenspråkiga att jag skulle till Nora och det hade en av tolkarna sett. Hon kontaktade mig frågade vilken plats jag hade och upptäckte att den inte var optimal för att se tolken. Hon var jyst och fixade en annan plats till mig som var betydligt bättre. Dessutom träffade jag henne utanför lokalen när jag kom och fick följa med henne in så jag slapp stå ute och frysa i nästan minus 20. Tolkningen fungerade också klockrent skönt när arrangörerna tar ansvar och fixar så jag själv bara behöver ta mig dit, precis som vilken besökare som helst.

Får ni chansen gå på Mikaels föreläsning

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar