lördag 2 januari 2016

Tillbakablick 2015

Liksom många andra väljer jag att se tillbaka på år 2015. Ett år som bjudit på glädje, nya möte med människor, roliga utmaningar, men också sorg och en del kamp. Jag kommer nu att ge en kort återblick.

Januari: Fick min diagnos den 16 januari efter en höst full med utredningar. Att få diagnosen var på många sätt skönt då den gav en förståelse över min situation, en förståelse för att energinivån ibland är låg och att måendet kan variera över tid. Jag valde när jag fick diagnosen att starta denna blogg som en bearbetning för mig själv och för att kunna få ur mig mina tankar och känslor. Det blev i samband med diagnosen också en utmaning att låta yrkesrollen träda tillbaka och att bara bli patient vilket ibland var lättare sagt än gjort. Jag valde också att vara ganska öppen med min diagnos och valde att berätta för arbetsgivare och de närmaste kollegorna, något som jag inte ångrar.

Februari: Dags för den årliga Ullaredsresan med familjen, vi åker alltid ner vecka 7 och sover över natt tillsammans med mina föräldrar, brorsan och farmor och farfar. Vi fick även detta året en trevlig resa. Blev i slutet av månaden sjukskriven på heltid då energin var körd i bott.

Mars: Var hemma sjukskriven och försökte återfå lite energi. Mycket kontakter med vården fram och tillbaka. Ansökte om boendestöd för att avlasta min vardag samt att jag insåg att jag inte skulle klara av att arbeta heltid så blev även ansökan om aktivitetsersättnng på 25 %. Efter att jag skickat in ansökningsrna så kändes det i alla fall bra. Mormor gick sedan efter en lång tids sjukdom bort den 31 mars. Träningen inför årets Vätternrunda började vilket innebar några mil på racern då och då.

April: Blev tillsammans med killen som jag träffat sedan december 2014 vilket givetvis kändes jättebra. Fick via psykiatrin kontakt med en arbetsterpeut för att se över min struktur och det kändes jättebra, klaffade bra med henne på en gång. Var några gånger ute och red islandshäst i ett privatstall, det var trevligt så länge det varade, men av olika orsaker valde jag att inte fortsätta där. Var med och ordnade en träff för personer med cochlea implantat i Örebro vilket var trevligt. Gällande jobbet så återgick jag och jobbade deltid i slutet av månaden efter två månader som heltidssjukskriven, kändes bra att få tilbaka lite rutiner igen och att komma ut och träffa folk. I slutet av månaden kom jag också igång med boendestödet.

Maj: Började med att inleda månaden med familjen i Hjo och brorsans födelsedag. Rejält väderbakslag blev det med snö den 2 maj, och ganska mycket desutom. Fortsatte min kontakt med arbetsterapeuten och vi kollade mitt kontor och anpassade lite där, hade möte med min chef etc vilket gjorde att hela situationen kändes mer stabil. Hade dock en del bakslag psykiskt men tog mig upp från dem igen tack vare bra stöd. Fortsatte med cyklingen och ökade på distanserna, som längst blev det en tur på 17,3 mil.

Juni: Månadens höjdpunkt Vätternrundan. Trots dålig träning och en ond rygg så tog jag mig runt nästintill smärtfritt. Hade en kanonrunda, perfekt väder och allt bara flöt på. Hade nätverksmöte med boendestödet och psykiatrin gällande mitt mående och det blev ett väldigt bra möte med nya rutiner vilket kändes väldigt bra. Det var manifestation mot Örebro kommun pga deras beslut om flytt av Kattungens förskola och Risbergskaskolan, jag höll då tal på Stortorget för Unga Hörselskadades räkning, lite nervöst men gick överlag bra. Fick beslut från Försäkringskassan om handikappersättning på en högre nivå än tidigare vilket var ett stort framsteg. Fick senare i månaden även besked om att min ansökan om aktivitetsersättning på 25 % blivit beviljad vilket också kändes otroligt skönt. Gick i slutet av månaden på en veckas semester som tillbringades på Almedalsveckan på Gotland i månadsskiftet juni/juli tillsammans med Unga Hörselskadade. För åttonde året var jag med på denna fantastiska vecka och lobbade politiker.

Juli: Almedalsveckan fortsatte. Jag kom med både i tidningen Närkes allehanda samt på SVT lokalnyheter om vårt arbete i Almedalen gällande tillgänglighet för personer med hörselskada eller dövhet vilket var skoj. Vi hade fint väder i början av månaden vilket gjorde att jag och killen upptäckte badplatsen Prästryggen i Frövi, trevligt, varmt men ganska mycket folk. I slutet av månaden blev mitt mående sämre och jag blev inlagd på psyk vilket i sig var en stor upplevelse, inlagd och ha flera funktionsnedsättningar främst hörselskadan var något som var nytt både för mig och personalen. Men på det stora hela fick jag ändå god hjälp och möjlighet att vila upp mig lite. I slutet av månaden tillbringade jag och mamma några semesterdagar tillsammans i Örbero då vi bland annat var ute i skogen på ridtur vilket var jättemysigt.

Augusti: I början av månaden var jag på en av mina vänners bröllop, en fantastisk tillställning och är så glad att få vara med och dela denna dag med dem, vågade dessutom att hålla ett bröllopstal till dem. Var sedan med pappa och hans kompis till Mora när de körde cykelvasan, hade några trevliga dagar däruppe. Gjorde mitt livs första tatuering, en fjäril och lite krumelurer på nedre delen av benet nära foten, blev jättenöjd och gjorde inte så farligt ont. Månaden avslutades i Hjo med mammas 55 års dag.

September: Första träffen med autism och aspergerförbundet vilket blev en förening som jag fått en väldigt delad uppfattning om, några aktiviteter upplever jag gett något, medan andra aktiviteter varit en ren katastrof. Hade ett SIP möte med vården och jobbet för att försöka att få allt att fungera, mötet kändes övergripande bra och kändes som att vi kom överens om en plan att jobba efter för att jag skulle må bättre både på jobbet och privat. Var iväg i Göteborg och föreläste på audionomprogrammet om att vara hörselskadad, var spännande och föreläsningen blev uppskattad vilket var kul. Fick en ny läkare inom psykiatrin, en som skulle vara fast på dövpsykiatrin och måste

Oktober: Gjorde mitt livs första piercing i näsan. Var i Norrköping och besökte hörselskadade barn och pratade med dem om att vara ung och hörselskadad. Var också i Motala och föreläste på Vätternrundans veteranklubbs årsmöte, men denna gången var det föreläsning om min Indienpraktik som stod på schemat. I slutet av månaden åkte jag till Hjo, firade min födelsedag där och åkte också till Ullared över dagen med min bästa kompis, skönt att få en dag tillsammans med henne.

November: Började med att åka på en höstförkyldning jag som tidigare klarat hela hösten utan. Var iväg till Stockholm på resa med jobbet där vi bland annat besökte Fotografiska museet, riksdagen och en moské. Var spännande. Direkt efter studieresan begav jag mig till Leksand och Unga Hörselskadades årsmöte. Blev vald som viceordförande på et tår vilket skall bli spännande och utmanande. Var iväg ner till Hjo och firade pappas 60 årsdag i slutet av månaden. Månaden avslutades med adventsbak med lussekatter.

December. Jul och lite ledighet, så skönt, så efterlängtat. Mående som har varierat, insättning av ny medicin som jag ännu inte ve resultatet av. Året avslutades med att jag och killen åkte till en kompis i Motala och firade in det nya året där.

Detta var en kort sammanfattning av 2015. Ser nu fram mot 2016. Hoppas på en stabilare hälsa och massa kärlek=)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar