söndag 6 september 2015

Är han döv?

De flesta av mina vänner och bekanta visste om att jag hade träffat en kille innan jag officiellt lade ut det på Facebook nu i veckan. Något som är lustigt och som jag reflekterat över är hur mina döva respektive hörande vänner reagerar på att jag träffat kärleken. Hörande är mer "vad skoj, bor han här i Örebro? Vad jobbar han med?" osv. Medan mina döva vänner direkt reagerar "är han döv?". Tycker detta är intressant, mitt syfte är inte att trampa någon på tårna eller kritisera, men det syns hur mycket kultur det ligger i det hela huruvida jag träffat någon döv eller inte. Har också fått frågan mest från hörande som kan teckenspråk "kan han teckna?". Den frågan tycker jag är mer naturlig, för det är ju faktiskt inte bara döva som kan teckenspråk, han kan likväl vara hörande eller hörselskadad och teckna. Eller för den delen inte teckenspråkig alls. När jag faller för en person faller jag inte för hans förmåga eller oförmåga att höra, utan för personen mellan öronen=) 

Och ja, han kan teckenspråk och det underlättar vår kommunikation mycket, men det är inte därför jag gillar honom mest, utan just för att det är han!

3 kommentarer:

  1. Hej! Jag har just hittat din blogg o har läst lite i den. Eftersom jag har en vuxen son med Asperger känns din blogg intressant. Dessutom gillar jag att höra om hur människor har det. Du har en fin blogg!

    SvaraRadera
  2. Hej. Vad roligt att höra att du läser min blogg. Kom gärna med kommentarer, tankar och åsikter, det mottages tacksamt

    SvaraRadera