måndag 14 september 2015

Den metaforiska läkaren

Idag träffade jag den nya läkaren inom Dövpsykiatrin här i Örebro för en första läkarkontakt. Min psykolog frågade idag om jag ville att hon skulle närvara också och det tyckte jag var bra, i synnerhet eftersom hon skall sluta om två veckor så är det skönt att en gemensam träff hinns med innan i alla fall. Läkaren berättade att han läst en del i min journal och fått en del information och jag fyllde på med saker som jag ville framföra. Det lite roliga med denna läkare var att han pratade i metaforer. Exempelvis så beskriv han mitt liv som en blomsteräng med massa blommor bestående av kunskaper, erfarenheter, professionellt stöd etc. men som idag är svåra att binda ihop till en bukett. Det finns flera hinder på vägen som behöver lösas för att få ihop mitt liv till en "helhet". Intressant beskrivning!

Han fortsatte under samtalet med flera sådana beskrivningar och jag gillade det, samtidigt som jag reflekterade över att det kan skapa ganska stort tolkningsutrymme, att förstå metaforer är inte alltid det lättaste och kanske än svårare om man har asperger faktiskt, så lite intressant sätt han valde att lägga fram det på. Tror ändå att buskapet nådde fram ganska bra.

Kom overeen om fortsatt sjukskrivning så att jag fortsätter jobba 22,5 timma per vecka till och med januari nästa år. Skall även fortsätta med samma medicinering som nu en period till i alla fall. Läkaren betonade att den medicin jag äter idag inte är den bästa, Lyrica beskrev han som knark, men med tanke på att jag får effekt så skall vi fortsätta till allt lugnar ner sig lite runt omkring mig i alla fall. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar