torsdag 10 september 2015

Upprörd över CI teamens syn

Är så förbannad. Förvbannad på denna okunskap hur CI teamen upplever nyttan av teckenspråk.set en diskussion i en Facebook grupp för föräldrar till hörselskadade barn att deras läkare Jan Andreasen gett rådet att helt satsa på talutvecklingen och skrota teckenspråket. I detta fall upplever jag det än värre barnet i fråga är sent CI opererad och därmed inte haft samma förutsättningar att utveckla ett talat språk. Hur i hela friden kan en känd läkare frånta ety barn möjligheten till kommunikation, möjlighet att känna delaktighet även i de situationer där hörsel inte räcker till. Blir så otroligt besviken och ledsen, det handlar om barn, om människor som vill hänga med, vill ha delaktighet och säkert kommunikation också. All forskning påvisar att tvåspråkighet är positivt men ändå skall det enligt professionen beaktas med stor försiktighet, varför?! 

Många föräldrar följer rdens rekommendationer. Inte konstigt, många hat inte så stor kunskap om teckenspråk och då lyssnar man givetvis på läkaren. Men för helskotta, se språk som möjlighet ej som hinder. 

2 kommentarer:

  1. Ja att kunna kommunicera - på vilket sätt som helst - måste ju vara bara bra!

    SvaraRadera
  2. Håller med dig. Tyvärr har vissa föräldrar den visionen att om deras barn opererar CI så blir de automatiskt hörande, vilket är rent nonsens. Om mitt barn skulle ha CI så skulle jag fortfarande lära denne teckenspråk, dels för att jag själv behöver det men också för att jag vill att barnet ska bli tvåspråkigt, alla har stor nytta av teckenspråket, det är som engelskan. Det är få som inser det. Jag ser inget problem med tvåspråkighet, så jag undrar hur läkaren tänkte där? Big fail!

    SvaraRadera